onsdag 13 februari 2008

Mötesdag

"Jamen, hur gör du om du borde vara på nåt möte?"
Igår t.ex. tillbringade jag dagen i Åbo (Turku, Finland) på en workshop tillsammans med en marknadsförare från Åbo och "min" designer från Stockholm. Hon "sov sig" till Åbo med färja, jobbade i Åbo hela dagen och "sov sig" hem igen. Smidigt. Själv lämnade jag hemmet kl 7.20, färja1 gick 7.30 från Lappo. Efter 20 min var det dags att köra av och transportera sig de 21 km över Brändö till färja2 som förde mig 35 minuter till Finland. Väl på finska sidan hade jag 1,5 h att köra så var jag i Åbo. Alltså, 7.19 hemma, 10.30 i Åbo, Finland. Till Mariehamn, Ålands stad, är reslängden ungefär den samma; hemifrån 8.20, i Mariehamn 11.30. Lappo ligger alltså "mitt i". Detta utnyttjar endel genom att förlägga sina dagsmöten här. Färjturerna passar så bra att en från Mariehamn och en från Åbo kan åka hemifrån på morgonen, möta på Lappo över dagen, och åter somna hemma i sina sängar på kvällen. Alternativen är 1. Att åka med något av de stora rederierna mellan Åbo och Mariehamn (och då blir man bortaåtminstone 1 natt. Alt. 2. Någon av dem flyger till endera Mariehamn eller Åbo, men då pratar vi andra pengar, det är liksom inte Ryan som trafikerar häremellan... Så jag tycker personligen de väljer ett riktigt trevligt alternativ då de kommer hit på möte! Så svaret på ursprungsfrågan: Det är inget problem att leva i lugnet och ta del av det som händer runtom. Välkommen som företagare eller distansarbetare på Lappo!

Inga kommentarer: