tisdag 18 mars 2008

Staasresa

Var iväg en sväng igen igår. Målet med utflykten denna gång var en föreläsning inom projektet Åland Form med Eva Kumlin, VD på Svensk Form. Fick bl.a. lära mig sambandet mellan design och formgivning, där design är hela processen från att studera och identifieria problemet till att hitta en lösning och genom formgivning ta fram en produkt som underlättar för människan. Vem tänker t.ex. på att en enkel diskborste är resultatet av en noggran studie över människors diskvanor; bekymmer med att få bort fastbrända matrester (skrapan på borsten) eller få rent i en hög, smal kanna dit det är svårt att nå med en trasa, och att detta i slutändan resuterade i formgivningen av just diskborsten...? Vi har designen överallt, och inte bara i "glassiga grejer"! Vad som ytterligare förgyllde dagen var att jag på denna tillställning vann ett års prenumretation av tidskriften FORM, så nu har jag chansen att lära mig mera ur denna värld, spännande! Eva Kumlin skrev i sin blog http://fru-form.blogspot.com/ den 17 mars om sitt Ålandsbesök.

På tal om tidningar, kopplade först igår (sentändning, det tog 37 år!) då jag stod och fashinerades över utbudet av olika tidningar att vilka vi prenumererar på/köper/läser säger ganska mycket om vår personlighet och livsfas. En byssbo sade då vi var på senaste fullmäktigemöte att hon "överdoserat" inredningstidningar. Då satt hon med en hög hälsotidningar.Få se vad nästa fas blir!? Så, här kommer avslöjandet om mig: Jag prenumererar på Drömhem & Trädgård samt Lantliv. När jag far till stan är det lätt hänt att jag kommer hem med en bunt tidningar. Hur gårdagens skörd såg ut? Hem & Antik, Allt i hemmet och Family living. Den sistnämnda är dock "ett gränsfall", har ibland svårt att identifiera mig med den (läs "innehåller lite för lite gamla möbler och blommiga, qviltade sängöverkast"). Ärligt talat hade jag hem en Hänt också, men säg det inte åt nån...

Inga kommentarer: