torsdag 29 maj 2008

En dag jag önskar mina gäster


Den idylliska tillvaro jag önskar alla våra gäster har jag själv idag fått uppleva. Efter några hektiska dagar tillbringade jag i lugnets tecken förmiddagen tillsammans med minstingen. Satt med en kopp grönt te på trappan och bläddrade i en hög inredningstidningar (dylika finns det gott om i min värld just nu...) medan han tossade på för sig själv, bar på en boll och körde med bilar i sandlådan. Vi åt lite plock till lunch, och tog sedan en promenad ner till hamnen för efterrätt. (Flitens lampa lyser i bankhuset där de håller på bygger affärssidan. Inflyttningen beräknad till 8 juni. ) Vid dethär laget hade dock minstingen arbetat klart för förmiddagspasset, och passade på att ta sig en lur. Jag passade på att få lite kontorstid innan det var dags för han mellerstas sommarfest på dagis. Inför föräldrar, syskon och far-/morföräldrar ställde 5 tappra unga män upp och framförde en rad mer och mindre trevliga barnsånger. Till de sistnämnda hör enligt mig "Bä bä vita lamm gick på restaurang", men den frambringar av någon anledning i de yngres skara den största munterheten... Efter framträdandet gällde tio minuters tagare där alla barn och föräldrar deltog, och där undertecknad kunde konstatera att det finns en del att önska av konditionen. Kaffe och saft och kaka avrundade en stunds trevlig samvaro. Han mellersta fick sen sin "önskemat" som idag var "fiskpinnedubbelmacka". Middagen som ofta hos oss kan upplevas smått kaotisk avlöpte nästan i lugnets tecken, så energi fanns kvar till en liten kvällspromenad ("maaaja säger minstingen när vi ska promenera). Te och rabarberpaj hos svärföräldrarna får så avrunda en mycket trevlig dag med vackert väder, glada barn och frihet att göra vad som faller en inpå en liten ö i skärgården.

Inga kommentarer: