onsdag 25 juni 2008

Hälsningar från köket på Klockkulla.

16 yogautövare behöver tre gånger dagligen påfyllning i energiförråden, och detta försöker jag med ekologisk, vegetarisk mat tillgodose. Gänget kom igår, och stannar till lördag då 10 åker, och 14 nya kommer för följande 4,5-dagars kurs. Av våra gäster just nu är hälften "gamla bekanta", d.v.s. de deltog även i fjolårets evenemang. De börjar dagen med en timme yoga och ägnar sedan dagen helt som de själva önskar; promenerar, läser, vilar, cyklar, pratar eller går på behandlingar (passar själv på att få hjälp med en krånglande rygg nu när det så passligt finns folk på land!), med avbrott för lunch. Före middagen ägnas ytterligare två timmar till yoga. Allt går på finska, så jag får välbehövlig träning. Är det någon som är intresserad av dylika dagar finns ännu någon plats på kursen som går 13-17/8. Själv hoppas jag kunna delta på en helgkurs som ska gå av stapeln 17-19/10 då yoga-lärarn kommer tillbaka och även har kock med sig. Det är i och för sig lite "spännande " att yoga på finska, jag får tjuvkika lite på hur de andra bär sig åt då hon ger intruktionerna, för jag har inte riktigt koll på alla kroppsdelar på finska. Igår fick jag dock lära mig en ny del, ranka, som är ryggrad. Ordet kommer jag knappast att glömma för jag reagerade på att det endast skiljer ett K från rankka som är hård! Finskan är ibland ett lustigt språk. Brukar även i språkdiskussioner dra upp finska böjningen på svenska ordet rå, där grundformen heter raaka, och böjningen blir raa'an. Jag är inte helt överens med att man ska få lägga tre A efter varann...
Råriset och kokosgrytan kallar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter mycket lockande med en yoga-kurs på hösten! Jag ska fundera på det och kanske anmäla mig sedan... Om några veckor anordnas det salsa-kurs på vår ö. Då ska jag också vara med!
/Päivi

Anonym sa...

Päivi- Skulle vara kul att se dig här! :o)