måndag 20 april 2009


Minstingen och jag hade just avslutat lunchen när det ringde i den fasta telefon, och det händer inte ofta nuförtiden. "Hej, jag ringer till folk med dethär efternamnet på Lappo för jag söker den som beställt ett 200m borrhål för bergvärme av vårt bolag...?" Jag kunde konstatera att det var vi. "Ja, jag står i hamnen nu, vart ska jag åka?" ....Vilken överaskning! Tur att jag var inne och svarade, tänkte jag då. Och tur att guuben inte satt mitt i nån lektion utan kunde svara då jag ringde och undrade var vi hade tänkt borra värmehålet...



Han äldsta skulle till Åbo i helgen och köpa skyddsutrustning till crosskörning. Tänkte att han mellersta för en gångs skull skulle få komma med. När han i fredags fick höra att han skulle med undrade han först förskräckt vad han skulle dit att göra, var väl orolig att det skulle vara nåt läkarbesök eller nåt, men när jag sade att vi skulle fara och se om vi hittade crocs åt honom sken han upp som en sol. "Finns det godis i Åbo?" undrade han då. När jag sade att det nog skulle finnas det undrade han försiktigt om jag trodde det skulle finnas lösgodis till och med, och utbröt i glädjedans när jag nog trodde det också. Då den första glädjen lagt sig kom han på att undra om det skulle finnas nån rulltrappa vi kunde åka i, så i lördags var vi i Åbo och köpte skyddsutrustning, crocs och lösgodis, och åkte rulltrappor.

I torsdags var jag i Kökar där det diskuterades framtid och inflyttning, precis som vi tidigare gjort i denna del av skärgården. Uppslutningen var fantastisk, närmare en fjärdedel av befolkningen! Kan konstateras att vi både i norr och söder i den östra skärgården brottas med liknande problem och tänker liknande tankar. Passar på att slå ett slag för maten på Brudhäll ifall du råkar röra dig i Kökarvattnen.

Lappo skolas framtid avgörs i fullmäktige 15.5 kl 15. Uttryckte min frustration i lokalpressen i förra veckan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk vad man kan vara glad över det lilla, lösgodis och rulltrappa!
I stora staden skulle det minst ha krävts ett tivoli eller en cirkus! Hoppas mellangudbarnet får vara barn några år till och inte behöva "bliva stur" och alltför berest inom kommunen innan han är beredd...
Själv oroar jag mig redan över att min lilla ängel måste gå hem själv tvärsöver vägen då hon börjar trean (hon börjar ettan i höst). För att inte tala om hur jag skulle oroat mig om hon måste ta sig med bil, färja, bil igen, för att börja första klass i skolan! Ledsagare eller ej! Även jag undrar hur Brändö kommun tänker!Det är väl för tusan ingen ide´att försöka få folk att flytta ut till skärgården med detta resonemang, hur mycket reklam man än gör. Ropen ska skalla, mer skola åt Lappoborna alla!!!
Kramar från gummor A.

Tiina sa...

Tack gummor A.