fredag 30 januari 2009


Päivi undrade häromsistens om nån i vår familj fiskar (som hobby). guuben min och jag är inte så ivriga att fara ut och fiska, har en mängd dåliga bortförklaringar; hinner inte, för dålig fångst, en massa simpor osv. Konstigt nog tycker vi det är väldigt roligt sen när vi en gång kommer oss iväg... Han äldsta far också gärna och kastar (drag) om han får nån med sig. Far min däremot kan alltid komma på en anledning att lägga ut nät; "Det sku va gott med abborkok", "det smakar bra med gravad sik på smörgåsen", "nu är det öppet vatten", "nu blåser det inte så hårt", "dom har lovat vackert väder" "nu har isen lagt i en vik att jag får ut näten under isen", "jag hörde att de fått bra med fisk i Åva" är några av argumenten. Men sen kan ju jag ärligt erkänna att jag har en par meningar som även brukar understöda hans fiskarintesse: "Nästa gång du far ut så tar vi gärna några sik om du får" eller "det kommer en grupp i nästa vecka som jag gärna skulle röka sik åt om du vill fara ut och prova hitta dom".


Om inte annat, så en gång i året brukar vi dock själva försöka komma oss för att fara ut och rycka strömming. Hur kul som helst, och gott när den väl är gälad och stekt, serverad med potatismos och lingon. För äter fisk gör vi gärna, bara nån ser till att vi får det ;o)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det där med att få fisk... Vill minnas att det var tur att guuben din kunde höra med någon bekant farbror om han hade haft bättre fiskelycka, för att få ihop flundra/abborre att bjuda staasborna på... Men gott var det!
kram gummor A

Lina sa...

Vi har nog haft ganska bra tur här för vi har fått så mycket fina fiskar. Jag är dock ingen fiskare själv, kan inte ens laga fisken, men maken är verkligen duktig!
Önskar dig en fin helg!
/Päivi

PS. Jag tycker att du är värd en utmärkelse och har delat en till dig men du behöver inte skicka den vidare.

Anonym sa...

Gummor A - Ja visst är det tur att man har släkt och vänner att stöda på! Välkomna igen så ska vi höra på nytt om det är nån som fått nån fisk ;o)

Päivi- Tack för den! :o)

Bobo sa...

Hmm... Fiske ja! Älskar att åka ut till Bergholm, låna svärfars båt och sitta och kasta lite... Nån fisk blir det däremot sällan (läs nästan aldrig) men huvudsaken för mig är att man får vara ute, slappna av och njuta av att höra vågorna mot båten och låta tankarna irra iväg. Vi brukar ju i alla fall få äta god fisk när vi är på Lappo! :)