onsdag 5 november 2008

Ibland hittar jag bara inte sömnen. Huruvida jag tänker för att jag inte kan sova, eller inte sover för att jag tänker låter jag vara osagt. Igår snurrade tankarna runt ledaren "Kostnad och nytta är alltid relativa begrepp" i dagens Nya Åland som jag sent fick uppläst för mig. Fellman slår huvudet på spiken då hon funderar kring "liten jämfört med vad då". Det inte är bara lilla Lappo skola som oroas just nu, utan även t.ex. de tre hushåll som bor på Björkö, Järsö som hotas bli utan sin enda förbindelse, postbåten som går tre gånger i veckan. Även de som tycker att de är stora är i förhållande till någon annan små. Jag blir fundersam till varför den vanligaste tolkningen av "ensam är inte stark" är "du är så liten, ge upp ditt och kom med oss, för ensam är inte stark". Jag hade hellre sett att tolkningen varit "du är liten, men vi stödjer dig i din fortsatta kamp för det du tror på, för ensam är inte stark".

1 kommentar:

Lina sa...

Hej Tiina, jag råkade också få syn på rubriken för det är någon på vår ö som prenumererar på tidningen. Så tråkigt att utvecklingen går åt det hållet! Och orättvisst att man ska ha så mycket motgångar om man vill på i skärgården!
Jag ska snart skicka ett mejl till dig.

Hälsningar, Päivi

PS. Tjugo minuter tar det till skolan på fastlandet.