måndag 10 november 2008

Jag tycker om att fara och se kring mig nån gång ibland, men nog är ju det bästa med resan att få komma hem igen! I vanliga fall är vi bara två som reser, men i helgen var vi ut alla fem. Lite taktiskt inleddes fredagen med en par timmar i badhuset i Åbo, så efter lite mat i magen sov 2/3 av barnen, tack och lov, största delen av resan till Helsingfors. I huvudstaden bor minstingens gummor och guffar, och i närheten en del av släkten, så huvudmålet med resan var att träffa dem. Vi har bott på hotell, åkt "spåja" (minstingens ord för spårvagn) och metro, sett på Kvänum-kök (som ser vackert ut, men inte imponerade i förhållande pris/kvalitet), ätit på restaurang, promenerat lååångt och varit på Finlands banks penningmuseum. En klasskamrat till mig i tekniska sade alltid "pengar, det är en världslig sak, det var värre förr när det var ekorrskinn", och på museet visade de betalningsmedlens historia, från salt och ekorrskinn till dagens euro. Så nu vet jag att finska ordet för pengar, raha, betyder just ekorrskinn! Dagarna i "Stadin" var trevliga, inga större sammandrabbningar, men under bilresan hem, då ingen somnade, verkade alla spänningar ha släppt... Och så pratar vi inte mer om det.

Så tar vi nya tag med göromålen. Gör en lista med allt som kunde göras, och "bettar av" vartefter. Det håller på drar ihop sig till bokföringsdags, och det kan jag ärligt erkänna att inte hör till mina favoriter. Fast jag är glad att jag gör Pellas bokföring själv, för annars skulle jag inte ha en aning om vad siffrorna i bokslutet stod för, och det underlättar ju nog lite när man driver ett företag... Notera förresten "kunde göras" på min lista. En del av poängen med att vara företagare i denna bransch just här, är att få leva lite som i gamla bondesamhället; när det blir för mörkt för att arbeta så vilar man!

Inga kommentarer: