söndag 27 april 2008

Titta på nåt

Inna undrade häromsistens om jag inte får Lapp(o)sjukan när jag bor här, och jag förklarade att om det lockar att fara någonstans så gör vi det. Tänkte utveckla detdär lite. Endel tycker nämligen så att guuben och jag har lite speciella urvalskriterier ibland när vi ska ut och resa. Det började med att jag "i beynnelsen" med längtan i rösten undrade om vi inte kunde fara och se på något!?! "Jovisst" tyckte guuben glatt, "Det finns en såg i Leksand som vi kunde fara och se på". Efter det har det blivit att titta på pelarborrmaskin i Sandviken, plog i Ödeshög, grävskopa i Helsingfors och Lahtis, Mammut-betongblandare i Iitala, hjullastare i Lybeck och skylift i Köyliö. (Behöver jag nämna att vi alltid kommit hem med det vi (han) varit ut och titta på...?) Nåja, det kanske inte var riktigt sååå jag tänkte när jag sade att jag ville fara och se på något, men jag fick väl skylla mig själv som inte preciserade mig närmare, och å andra sidan är det högst osannolikt att jag annars skulle fått se dessa platser. Så nu väntar jag med spänning på vad guuben ska hitta för grej som vi behöver fara och se på som är svår att klara sig utan... Skulle inte göra något om den fanns i Toscana eller så...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tiina,
Kan ni i överhuvudtaget resa bort under turistsäsongen eller blir det mest på vintern? Jag förstår att det verkligen är en livsstil att vara turistföretagare!
Bor ni förresten nära havet? Jag har stort respekt för havet och är till och med lite rädd för det med tanke på barnen. Man hör ju ibland om olyckor som skärgårdsbor har varit med om. Har ni upplevt skärgården som farlig någon nång?

Anonym sa...

Päivi- Vi kan inte boka något i förväg under sommarhalvåret längre eftersom vi börjar få rätt bra beläggning. Och eftersom vi har dygnsuthyrning är det byten och lägenhetskontroller mest alla dagar. Men ibland kan det "turas" att de flesta av lägenheterna är uthyrda på vecka, och då har det hänt att vi bett svärfar eller kusin eller så som kunnat ta emot eventuell ankomst så vi kunnat åka iväg en natt. Men våra utflykter sker oftast under den lugna delen av året, och på helger eller lov eftersom guuben jobbar som lärare.

På Lappo är allt nära havet, Lappo är 4 km långt och två km brett. Men vi bor inte, och bygger inte i direkt anslutning till havet, utan "mitt i byn", som Pellas. Och visst har vi respekt för vattnet, det måste man för det är ett kraftfullt element, men vi är inte rädda för det. Barnen måste från början lära sig och lyda att inte åka ner till vattnet utan vuxna. Jag tycker det lugna och trygga i skärgården överväger eventuella orosmoment.

Anonym sa...

TACK för svaret Tiina!
Jag tycker att du ska precisera dig grymt noga nästa gång, så du slipper fler grävmaskiner o dyl! Fast det kanske går att shoppa lite samtidigt som Jonas kikar på sina maskiner ...
/inna