tisdag 22 april 2008

Att göra eller inte göra.

När jag levde på fasta Åland jobbade jag som datoransvarig på yrkesskolan, och bodde i radhuslägenhet. Jag sov, fixade barn och mig iväg på jobb/dagis, fixade datorer, hämtade barn, handlade, lagade mat, redde undan, nattade och sov (känner ni igen det...?) Hade inte mycket annat att sköta om, och tur var väl det, för orken fanns inte. Då jag var mammaledig byttes "fixade datorer" ut mot "gick ett varv runt byn och for till stan på en kaffe", annars oförändrat. I och för sig var det inte bara bostadsort som byttes då vi flyttade hit, jag bytte även livsstil i och med att jag gick från att vara anställt till att bli företagare. Men fast det alltid verkar finnas nåt att pyssla med för Pellas räkning, och fast jag egentligen är hemma och är vårdledig (!) och det numer finns 3 pojkar (+ en i min ålder) i familjen så blir jag ändå inte slut på samma sätt som jag kunde bli i "mitt tidigare liv". Nu kommer gästerna allt tätare, och förhoppningsvis ska vi inom kort ta några jättekliv med husprojektet, så inte lär jag bli "järslös" (=utan sysselsättning) inom närmaste framtiden heller. Men vet ni vad, jag trivs!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tiina med två i.
Fick veta om din blogg idag av Jonas. Nu sitter jag i vår lilla etta i stan och väntar på att Kurre ska bli klar från sitt möte. Jag har lusläst din blogg och tror att du gjorde det enda rätta - att flytta ut till skärgården. Jag själv har heller aldrig ångrat steget vi gjorde när vi flyttade till Föglö. Ändå känns Föglö som en förort till Mariehamn om man jämför med Lappo - men jag trivs också med fåglarna, naturen och lugnet. Skulle inte byta ut det mot allt guld i världen. Hur orkar du pendla är den ständiga frågan från "storstadsborna". Orkar? Vadå! Dom vet inte vad dom missar!!
Trevlig vår önskar Marina

Anonym sa...

Hej!

Vilken tur att jag hittade den här bloggen. Den gör mig riktigt glad! Får jag skriva en länk hit på min blogg?
Hälsningar,
Päivi i Roslagen (snart skärgården)

Anonym sa...

Marina- Jamen sedärja, hej! Ja, visst har vi det bra som har valt detta livet! Ha det bra tills vi hörs eller ses, och hälsa guuben!

Päivi - Så kul att du hittade hit, Välkommen! Och naturligtvis får du länka hit, ingen blir gladare än jag om någon vill följa livet har på ön! Välkommen förresten "som granne" och lycka till i time-outen :o)

Maria sa...

Jag förstår att du trivs! Ibland tycker jag nästan att livet snurrar nog fort TROTS att jag är hemma (delvis föräldraledig, delvis egen företagare)Snurren sätter fart bara med alla hämtningar och lämningar och tider som ska passas...

Anonym sa...

Drabbas du aldrig av lapp(o)sjuka? Jag tror jag skulle sakna alla bekvämligheter, gå på café, shoppa, storstadspulsen etc etc

Anonym sa...

Jag förstår mer än väl att du trivs! För mig är det självklart!
Såg att du tänkte på mig-alltid trevligt att bli "ihågkommen"! Har inte varit in på ett tag och ser nu alla smakprov från Pellas. Det röda rummet tar jag!
Jätteharmoniskt i alla jag sett. HEMTREVLIGT. Vilken dröm att få inreda ett helt gästhem!

Anonym sa...

Maria - Hoppas du som företagare har möjlighet att välja när du ska göra dina insatser. Detdär hämtandet och lämnandet har vi tack och lov mycket sällan med dessa korta avstånd. Hurra för cykeln!

Inna- Nä, ingen Lapp(o)sjuka! Visst vill jag ibland fara och gå på loppisar, eller se nån teater, eller bara komma bort en stund, men då gör jag det! Och det bästa med att fara bort är att det är så skönt att komma hem igen.

Persilja - Ja, jag har haft en fantastiskt rolig vinter. Och detta liv fortsätter, med sånthär blir man ju aldrig klar, eller hur ;o)