torsdag 3 april 2008

Fjärran och nära

Hälsningar från Stockhoolm, igen. Det blev lite mycket racklande nu, men framöver kommer gästerna tätare, och då hålls jag hemma!

2 dagar i Stockholm ger många nya intryck. Jag hade förmånen att få professionell lokalguidning i secondhandutbudet (och lokaltrafiken!). Det är fantastiskt roligt att gå i dessa butiker när man aldrig vet vad man råkar på! Tänkte på er som i bloggarna skriver och visar bilder då ni varit ut och fyndat att såhär myser säkert ni också då ni gör era fynd (Maria-Jag blommar: Jag såg dina EDA-skålar, de kostade 35 kr styck). Var också till butiken Syster Lycklig, en butik som ofta figurerar i bildtexter till bilder jag fastnar för i min favorittidning. Den ljuvliga butiken exploderade av klara färger, många färger, prickigt och blommigt, Green gates kombinationer av rött, blått och limegönt, och av någon anledning gick tankarna till Fyrabarnsmamman. På tal om tänka på har jag under resan träffat på flere gamla bekanta från olika perioder i mitt liv som sade att de brukar undra vad det blev av mig (jag justsom "försvann" när jag flyttade till skärgården...). Hörni, det värmde i hjärtat när jag fick höra detta eftersom ni figurerar i ljusa minnesbilder från dessa perioder. Det är också mycket glädjande då jag får höra, ibland från mycket oväntat håll, att ni följer mig i bloggen! :o)

Under resan hann jag även tillbringa en dag på Byggmässan i Älvsjö dit guuben hade tagit sin klass. Hemska saker vilket utbud det finns!!! Man har ju inte en chans att hinna eller orka se allt på dessa enorma ytor på en dag, men vi bekantade oss bl.a. med jordvärmepumpar, blåsull och dörrar. I detta läge hade det varit trevligt att ha guldbyxor...

Ja, efter denna utflykt uppsakttar jag att åter vara i vår stressfria zon. Visst finns här att göra för den som vill, men yttre stress, från folk som rusar för att hinna till bussen eller tunnelbanan och som springer för att uträtta alla sina ärenden, samt stressen av alla synintryck och alla ljud, den råder här total avsaknad av. Öronen vilar (om inte barnen strider), ögonen vilar i den frid naturen skänker och inte har jag heller hjärnstress av tanken på all shopping jag skulle vilja hinna med, fast jag egentligen inte behöver nåt! Det enda jag här kan frestas köpa utöver "vårt dagliga bröd" är en burk kräftstjärtar, och dethär gör ju att även ekonomin blir mindre stressad. (Hmmm... kanske ett nytt marknadsföringsargument: Tillbringa din semester i en garanterat shoppigfri zon!)

På tal om marknadsföring, minstingens gummor ringde från Helsingfors med den glada nyheten att hon på ett café råkat på en kvinna som hört om ett litet ställe i den Åländska skärgården där det ordnas yogakurser. Gummor erkände att hon nog brukar besöka detdär stället en par gånger i året och rekommenderade detta. Vi tackar för det och hoppas få se även nya ansikten på kommande kurser!

Avslutningsvis en bild från han äldstat cykelutfärd till grannön Björkö där lammningen pågår för fullt, 200 nya lamm väntas. Ha d!


2 kommentarer:

Anonym sa...

HAR NI VARIT TILL STOCKHOLM OCH INTE BESÖKT OSS?????? nej nuuuuuu....

Skojar bara! Men kom en sväng förbi nästa gång ni är i stan, eller till stugan på Tellholm för den delen!

Vi håller på som bara den att fixa och dona i stugan, har renoverat badrummet och hallen. Imorgon ska vi till IKEA att inhandla småpryttlar till badrummet!

Hälsa Jonas

Maria sa...

Så roligt att du såg Eda-skålar...och det var ju bra pris. När jag var i Stockholm så var jag in på Myrorna och jag tyckte att deras priser var hutlösa...så du måste ha hittat en bättre Second hand!