måndag 29 december 2008



Jul, vilket alldeles utomordentligt påhitt, skulle Nalle Puh ha sagt. Åtminstone som jag detta år totalt lyckats hålla mig undan den julstress som endel kan drabbas av. Tomtehjälpen avklarades i tid, utom åt guuben då som vart utan materiella ting emedan jag inte kan klura ut vad han skulle kunna tänkas behöva som jag har råd att lösa ut (ty grävskopor och traktorer räcker min börs inte till!) och jag inte iddes åka till Åbo endast för att söka upp den kabinväska som vi kommer att behöva då vi om tre månader drar till Toscana. Däremot förärades han staasresa österut i sällskap med mig, med restaurangbesök och övernattning (vi behöver nämligen iväg och se på utebelysningar och centraldamsugare). För barnen brukar dagarna före jul vara mycket laddade, men denna julen klarade de lysande, väldigt få sammandrabbningar av allvarligare karraktär. Julafton som tillbringades hos mina föräldrar, och juldagen hos guubens föräldrar kan kort sammanfattas frosseri. I dagarna tre runt jul står kroppsligt arbete inte högt på listan, utan man äte och dricker, och dessa dagar kan man till och med få manligt sällskap på promenad. Vi har haft fantastiskt väder, utevistelsern har varit ljuvliga, speciellt som jag tagit mig friheten att inte skuffa barnvagn utan passat på att svänga ordentligt med armarna.

Nu räknar vi nästan denna julen förbi. Husbyggandet är åter igång, även om arbetsdagarna inte börjar sååå tidigt. Hoppas innerligt att vi nästa år kan fira i eget hem. Får då se hur det går med att inte ta slut på sig inför julen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Roligt att höra att ni har varit lediga på riktigt. Och så fint det låter med Toscana. Det kan man behöva innan sommarsäsongen drar igång.
/Päivi