tisdag 26 augusti 2008

Vila

Pyyyyssssssssss, luften går sakta men säkert ur. Ty på en som inte är van sätter 14 dagar i streck, 12 timmar om dagen i ett kök sina spår. Vill genast påpeka att utan glada, nöjda gäster hade det aldrig gått. De första dagarna efter en dylik köksinsats går livet fortsättningsvis i 120, och jag känner mig lite som jag landat på en främmande planet (mitt eget kök!?). Är nu i det stadiet då det inte riktigt känns tillåtet att sitta på sandlådskanten med minstingen, eller ta en cykeltur med hela klanen. Mötte en byssbo idag då minstingen och jag i hans takt promenerade till butiken, och hon sade med mycket talande min att "i såndär snigelfart är vi inte vana att se dig". Men det är en del av poängen med detta företagande. Jobbar man så jobbar man ordentligt, sen vilar man. Och då tänkte jag börja följa er andra härute småningom igen (tack Päivi för kommentaren!)


Så, höstlunken ska småningom infinna sig. Guuben har börjat jobba och åker hemifrån på söndagkvällar för att återvända på torsdagkvällar. Barnen är i skola och dagis och minstingen ska få börja park en par dagar i veckan. Päivi sade att de i sitt nya liv, paus i skärgården, gick in i det nya stadiet att hitta kamrater till barnen när "sommarbarnen" åkt. Här har vi också färre barn på vintrarna, men då är barnen helt enkelt mera med i de vuxnas vardag. Han mellersta är t.ex. men farmor och farfar i salladsåkern. Bära ut lådor till de rätta possitionerna är perfekt syssla för en som snart fyller 5!

Naturen tänker småningom förbereda sig för en viloperiod, och jag gör väl likaledes. Att följa årets växlingar är något jag uppskattar storligen. Många lever i 120 under 335 dagar om året, och ska hinna återhämta sig och umgås och renovera och allt annat under sina 30 dagar semester. Jag har ,lite överdrivet sagt, gjort tvärt om. Brukar säga "som i det gamla bondesammhället; när det var för mörkt att arbeta, så vilade man"
Det finns sådana som inte vilat; medan jag stått i köket har huset fått panel!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen! Du är med oss igen! Har inte vågat ringa, man har väl fått en kastrull i luren eller nåt...
Vi höres endera dagen.
kram gummor A

Anonym sa...

Vad fint det blir... Jag o mor och far var där och kikade invändigt i somras oxå. Så avundsjuk på er...

Hoppas allt är bra med dig, sambon och barnen.

Hälsningar småkusin Anna

Anonym sa...

Jodu gummor A- Nu går vi in i nästa fas i årscykeln! Och en liten semester i Mariehamns ska jag småningom få till. Vi ses.

småkusin Anna- Så trevligt, välkommen till detta forum. Och välkommen att hälsa på oss igen IRL, när vi kommit lite längre!

Anonym sa...

Det ska jag absolut göra. Men nu beger jag mig iväg ut i världen och jobbar så det lär dröja ett tag :-)

Metrobloggen.se/hallonet