tisdag 14 juli 2009

Årets Lappofest, den 28e i orningen om jag inte missminner mig, avlöpte väl. Festen som under ett antal år hade stämpeln av "supantalk för yngre ungdomar" har återfått sin karaktär av familjefest. På programmet stod under dagen dansuppvisning av ungdomar från flera av socknens byar, föreläsning om skärgården åren 1808-09, sagopromenad och frågerunda, irländsk musik och som bilden visar, Lappoloppé, 2 eller 5 km beroende på deltagarens ålder. Kvällsfestens lokalproducerade program framfört av lokala förmågor höll samma höga klass som tidigare år. Dansen som i år gick till tonerna av Gigi och Kajo från Ekenäs var trevlig, och besöktes av drygt 250 personer. Vi konstaterade under kvällen att "på min tid" for man på dans alla sommarens helger till någon av skärgårdskommunerna. Nu *finns* det väldigt få danser kvar att fara på. Hopps verkligen att vi orkar och har möjlighet att hålla ut och fortsätta ordna dans, så "dagens ungdom" och de som i sin ungdom for på dans har dans att fara på!!!

På huset knallar det på framåt. Nog för att jag hickade till igår vid lunchtid då guuben sade att de börjat riva, men jag fick sedan klart för mig att det var inplanerad rivning av bjälklag för framtida gjutning av badrumsgolv på övrevåningen.

Vidare har vi fått väggar i ett rum, grovköket, och jag kan tänka mig hur det kommer att kännas att sitta i verandan och dricka morgonte med en trevlig tidning framför mig...
och på utsidan har något enstaka fönster fått foder.

2 kommentarer:

Bobo sa...

Hej Tiina och tusen tack för en trevlig sångstund på Ninas fest. Jag glömde föresten att berömma er för ert vackra hus som växer fram i backen. Jösses säger jag, det ser ju ut som om det legat där hela tiden! Smälter in jättefint trots att det är nytt och fint! Bra jobbat!
Hälsa "gubben" också!

Tiina sa...

Tack själv Bobo. Halva Lappo pratar om den dålda talang och tillgång som plötsligt uppenbarade sig för våra ögon i lördags. Nu får ni se till att vara här lite oftare, och anmäla er ankomst i förväg så vi får ordna samkväm. En grillkväll med gitarr- och sångunderhållning vore inte fel, eller om årstiden inte medger detta, samling på Klockkulla! Och tack för de värmande orden om huset. Ha d tills vi åter råkas.