söndag 15 juni 2008

Givande helg


Han äldsta var ut och seglade igår. Trots att vädret inte var det bästa, och de fläckvis fick ro, verkade han nöjd då han kom hem. Båten de seglade var Cajsa, en storbåt byggd efter modell från förr. Denna båt byggdes då jag var ung, så åsynen av den väcker vackra minnen, och jag låter antagligen som de riktigt gamla då jag med skräckblandad förtjusning säger "Jag kommer ihåg när det var sånt väder att vi seglade in vatten i henne på Sottungfjärden".
Pellas har under helgen inhyst seminariefolk med temat mineraler. Brändö har en speciell geologi med ovanligt många olika bergarter och -åldrar i dager, och detta beskådades igår. Själv har jag tillbringat helgen i köket, med en diskmaskin som inte fungerade. Ber att få meddela att det finns saker jag tycker är roligare än handdiskning för 25 personer i tre dagar. Till exempel att se alla de, trots vädret, glada gästerna! Spisen funkade ju iallafall, och idag ska jag avsluta helgen med att delta i en introduktion i målning med äggtempera och jordpigment.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu är mina killar på väg ut till Lappo! Skicka över dina att leka med dom imorgon vetja!!!

(Sen kan du förstås ta lite bilder och lägga ut på bloggen eftersom jag saknar dom såååååååå)