måndag 19 oktober 2009

Det har varit en lite "rörligare" period. Förra veckan bettade jag av lite göromål under dagarna två i Mariehamn. Bilen är nu besiktad för ett år igen (trots konstverken...), och hann även på studiebesök till Djurviks gästgård i Jomala, ett ställe med kunglig utsikt och trevligt värdpar. Upplever det nämligen som mycket pinsamt när gästerna frågar vart de ska fara och jag inte vet vad det finns för ställen, så jag försöker att nu och då göra dylika visiter.

Torsdag morgon satte hela familjen av på årlig utflykt nånstans, som i år blev Åbo. Hade som reseprogram att plaska på Caribia (vilket även resten av Finland kommit på att man kunde göra på höstlovet verkade det som), åka rulltrappor, köpa lösgodis, gå på restaurang och sova på hotell. Barnen var nöjda med resan, och föräldrarna var lagom trötta när vi återvände hem fredag kväll.

I lördags lagade jag mitt livs första tjälknöl, och lyckades tack och lov rätt bra eftersom vi hade "staasvänner" på middag på kvällen. Även de konjakskokta fikonen som var till efterrätt smakade bra i åtminstone min mun...

Idag har minstingen varit på inskolning till dagis, och klarar sig riktigt bra. Snart får han vara där och leka med de andra barnen "på riktigt".

Imorgon bär det av till den stora staden på föreläsning om norska fjordtrafiken som sköts med kombikatamaraner. Kanske ett alternatvi för åländsk skärgårdstrafik!?

Inga kommentarer: