torsdag 24 september 2009

Jahap, då var det klart. 3-barnsfamiljen flyttar från Asterholma om en vecka. Skolans 5 elever blir 3. Behöver jag nämna att det finns ett samband med Brändö kommuns beslut att stänga Lappo skola...? Självuppfyllande profetsia; nu behövs verkligen ingen skola, och kommer troligen aldrig mer att behövas, för jag har svårt att tro att en barnfamilj någonsin skulle flytta hit igen. Min dröm om en lugn och naturlig uppväxt för mina barn håller på slås ikras. Får se hur länge vi kan hantera situationen innan även vi måste omprioritera. Jag ser framför mig ett framtida Lappo med några få invånare från medelålder uppåt, samt en hög sommarboende. Nå, än så länge tar vi en dag i taget.

Semestergästerna på Pellas stortrivs. Var igår inbjuden på ryskt gästabud i Pellas trädgård, en mycket trevlig tillställning. Det värmer i hjärtat att höra att de år efter år ser fram emot avbrott från sin vardag i St Petersburg för en semestervecka i sitt paradis.

2 kommentarer:

tyttism sa...

Nu ska jag skriva på finska för att min svenska inte räcker..

Tuo koulun lopettaminen on kyllä ihan hullun hommaa! En tiedä, miten kotikoulun järjestäminen Suomessa on mahdollista, mutta luulisi, että ainakin Lapissa olisi käytössä etäopiskelumahdollisuuksia, videoita ja sen sellaista. Kuinka pitkät koulumatkat lapsille nyt tulee, vai joutuvatko he asumaan viikot asuntolassa? Tuntuisi järkevältä ja kohtuulliselta, että jonkinlaista - edes osa-aikaista - etäopiskelua - tuettaisiin, onhan elävä saaristo ihan kaikkien etu!

Anonym sa...

Ja, int blir man glad och blir man, så int fan varar det länge!
HUR ska vi får folk, speciellt kvinnor, att flytta till skärgården? Den kommentaren (från en viss skärgårdskommun) tyckte jag mig läsa i lokaltidningen för någon månad sedan. Ja, man behöver inte vara någon krutuppfinnare för att fatta att det inte är genom att stänga skolor och övrig service i alla fall! Skulle vara intressant att veta hur man tänker här... Kämpa på. Kram gummor A