tisdag 18 maj 2010

Jag ser i kalendern att det närmar sig, men mitt i allt slår det mig ändå med häpnad; gästerna kommer tätare och säsongen är här!!! I helgen hade vi 11 glada kajakpaddlare här som hade Pellas som base-camp och gjorde dagsutflykter. Vår insliga skärgård måste vara perfekt för dylik syssla! Att vädret var strålande vackert gjorde säkert inte saken sämre... Inkommande vecka landar en skolklass för att under en par dar uppleva genuin skärgård, och efter dem är det med stor glädje jag välkomnar huset fullt av ornitologer.

Gummor och guffar i västerled avverkade ett arbetsläger här i helgen. Gummor, gammal jordbrukardotter som hon är, såg på ställningarna när de kom att här vankades jobb. "Nej nu har arbetsledarn riggat för stenplockning" sade hon åt guffar när de kom körandes mot huset och hon såg de nyharvade ytorna. Och mycket riktigt, så var tanken, fast han lindade in det lite vackert i att "han förberett för att damerna skulle få vara ute"... Guffar hade dock inte förmånen att få njuta av sommarvädret, för han hamnade på att kakla ett badrum. Snyggt blev det.

Imorgon ska jag åka inåt socknen och höra om ekonomiedoktor Kjell A. Nordström hyser någon förhoppning om skärgårdens överlevnad nu när vi har fiberuppkoppling på gång här... Det vankas nämligen invigning, eller "nästan framme"-fest för evighetsprojektet med fiber till alla hushåll i Brändö och Kumlinge. På lördag gör vi nytt försök att komma iväg på 50-års kalas, det som i vintras frös in då jubilaren på grund av isläget hamnade på jobb. Livet leker.

Inga kommentarer: