söndag 11 maj 2008

Morsdag

Den gamla versen poppar upp ur djupt minne;
Sol ute
sol inne
sol i hjärta
sol i sinne.

Han mellersta kom i veckan och sade att jag inte skulle få hitta morsdagspresenten han gömt under soffan. Jag har inte hittat den på flera dagar, fast guuben damsög därunder igår och lyfte upp den på soffan så jag fick "ohitta" den igen. I morse kom han mellersta och frågade viskande "Är det morsdag idag?", och rusade vid jakande svar glädjestrålande till vardagsrummet och hämtade presenten. Han hade ritat på en tygkasse åt mig, så nu har jag att gå och handla med. Han äldsta hade skickat in morsdags-sms till ena lokalbladet, så jag fick hälsning igår redan, och idag överräckte han en egenhändigt tryckt disktrasa. Tror dock inte jag kommer att nennas använda den... I samlad trupp kom sedan alla fyra pojkar släpande på ytterligare en present, en energisparare sa guuben och syftade på blogg per den 4 maj; en motordriven häcksax som han med glädje får låna nästa år då häckarna åter behöver ansas. Fick som extra guldkant äta frukost på guubens plats idag, d.v.s. inte bredvid barnstolen. Lyx!

Idag är familjens alla mammorna är samlade här. Dagen kommer vi antagligen att tillbringa vid "extrahuset" (som kom på köpet då vi köpte tomten bredvid tomten där vi bygger) och försöka få det i slage skick så att mor och far kan sova där nångång i sommar så de kan stanna längre för att hjälpa till på bygget och se efter barnbarn. Gillar känslan i det gamla huset med högt i tak och naturen så inpå. Gissar att det blir som tidigare år, att lägenheten mest fungerar som ett förråd som vi sover i, så huset får fungera som vår "stuga" då temperaturen i lägenheten närmar sig 38 grader...

Vet dock ett gäng som inte är fullt så imponerade över finvädret; De 8 fiskarna (de ovanför vattenytan) som är på Pellas. Det underbara solskenet lockar nog gäddorna till slöa, aptitlösa solbad i vassvikarna, för på fiskarnas lockrop med blänkande plåtbitar går de inte!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade också en lite dotter som hade ett bestyr med morsdagspresenten. Egenhändigt gjort papper som blev kort och ram till fint foto på den lilla ängeln. Sedan stod jag och gubben min för matlagningen åt min mor (som under tiden begick årets första dopp i +8 gradigt vatten), medan min käre far ("som vanligt" enligt honom själv)1 gång i året sköter om disken. Disken gick av stapeln ute på altanen och dotra min var benägen skölj-hjälp, vilket inkluderar att även tvätta sina fötter i sköljvattnet... kram gummor A.

Anonym sa...

Vilken fin morsdag du hade! Jag fick också blommor men egentligen firas mödrarna här i Sverige först den 25/5.
Hälsningar, Päivi
Ps. Din småkusin Anna är vän till mig!

Anonym sa...

Päivi- Jamen, världen är liten! Mitt i allt dyker du alltså upp här på Lappo i sommar och hälsar på henne!!!? :o)
Beträffande morsdag får du väl ta det bästa från två världar nu när du "byter land", fira två gånger!!!